donderdag 3 mei 2012

In een laatste rechte lijn!

De paasvakantie is al een week gedaan dus is het weer werkenweek! Net nu we zo gewoon raakten aan de paasvakantie ;-)


Een update van de voorbije dagen:


Maandag (23 april) werd ik enthousiast begroet door de leerlingen van de vijfde klas. Ze vroegen me helemaal uit over mijn paasvakantie en mijn avonturen. Leuk om zo op school aan te komen!
De dag begon met een gesprek met mijn mentor over het lesgeven (again). Maar ik denk dat ze het eindelijk (na 100 keer) begrijpt dat ik meer les moet en wil geven, want meteen kreeg ik een aantal lessen voor de dag nadien! Jihaa! De eerste keer dat ik blij ben met werk :-).


De andere dagen van de week heb ik kunnen vullen met lessen die ik mocht geven. In het begin liep het wat stroef, omdat de leerlingen mij na 3 weken vakantie niet meer gewoon waren, en zeker de andere manier van lesgeven. Geleidelijk aan raken ze meer en meer gewend aan mijn manier van werken en mijn zogezegd accent :-). Ze proberen steeds de clown uit te hangen, maar het zijn toch schatjes!


Donderdag kwam ik op school aan en mijn mentor zei me dat ze vandaag verkeer hadden: leren oversteken. Bleek dat ze wou dat ik deze les gaf. Met de leerlingen trok ik naar het dichtsbijzijnde zebrapad in de buurt. Het was proppen geblazen om met 37 leerlingen op de stoep te kunnen staan. Eindelijk kon ik met mijn uitleg beginnen: We kijken eerst naar links, dan naar rechts.. Plots begonnen ze allemaal "neeeeen juf" te roepen. Bleek dat ik aan het uitleggen was hoe je in België moest oversteken :-). Weer een moment waarop je dan vergeet dat ze in Suriname aan de andere kant rijden, dus dan moet je ook de andere kant opkijken. Het zorgde wel voor veel hilariteit bij de leerlingen. Maar uiteindelijk is het me wel gelukt om ze goed te laten oversteken zonder met een plat kind terug te keren naar de klas. Mission accomplished! 
Vrijdag zijn we na een drukke stageweek gaan ontspannen in de cinema. Als je denkt dat je hier eens rustig naar de film gaat kijken, heb je het goed mis! De cinema is hier een heel feest! Wanneer er gekust werd of er kwam een knappe jongen in, stond de hele zaal op zijn kop! Whaaaaa hahaha klonk het schel in onze oren! Er werd de hele tijd luid gejuicht, gelachen en geroepen. Ik moest meer lachen met de mensen rondom mij dan met de film! Nooit gedacht dat een avondje cinema zo'n avontuur kon zijn!


Zaterdag was het schoolwerkdag. Moet ook eens he :-). Onze tijd begint hier te korten waardoor we beseffend dat we ook misschien eens aan de miljoen taken voor school moeten beginnen.. Maar in de avond werd de dag meteen goed gemaakt! We zijn naar het grote Reggae festival gegaan! Op de radio werd er meerdere keren gezegd dat je er goed op tijd moest zijn, want het begon al om 20u. Om 19u30 kwamen we er aan en wat zagen we.. geen kat! Tegen 23u kwam het volk er pas aan. Dik in de aap gelogeerd noem ik dat dan! Maar de artiesten als Rita Marley (weduwe van Bob Marley) en Beenie Man maakten veel goed! De avond kon niet meer stuk na het horen van deze groepen! Genoten en gedanst hebben we, of toch zolang je op reggae muziek kan dansen.

 
Zondag rustdag zou je denken, maar niets is minder waar. De hele dag hebben we gekookt: balletjes in tomatensaus voor wel 100 man! Maandag (30 april) was het Cook Out op school. Een dag waarop leerkrachten en ouders kookten voor de kinderen en iedereen die maar wou langskomen. Er werd gekookt in alle culturen: Javaans, Hindoestaans, Creools, ...De opbrengst gaat naar de kapotte dakgoten en de bibliotheek. Wij, de Belgische stagiaires hadden een fantastisch idee (duuh). Waarom geen Belgisch restaurant? Ons voorstel werd met enthousiasme aangenomen.
Maandag was het dan zover. Omdat we met grote potten en vele zakken frieten zaten, konden we onmogelijk met de fiets gaan. Normaal gezien ging de taxi ons om 7u15 al komen halen, maar een Surinamer zou geen Surinamer zijn moest hij op tijd komen. Om 8u05 was hij er eindelijk en konden we inschepen! Ons Belgisch kraampje was een groot succes en de Surinamers waren dol op onze frieten met balletjes in tomatensaus! En terecht! :-)


Net zoals bij jullie vierden ze hier op dinsdag 1 mei Dag van de Arbeid! We hebben ervan geprofiteerd door nog eens goed uit te slapen (niet dat dat echt kan met die temperaturen).
Omdat het regenseizoen hier is begonnen, konden we de hele dag niet naar buten. In de avond hebben we dan ten huize Henrystraat een quiz-avond georganiseerd: ploeg Charlie-Kim tegen ploeg Jonas-Karen-Daphné. Natuurlijk stond ploeg Charlie lange tijd aan de leiding (duuh), maar uiteindelijk hebben ze ons toch nipt ingehaald. We'll be back! Moehaha!


Vrijdag (4 mei) komt Linda Rozenblad naar een examenles van ons kijken. Spannend!
Vandaag hebben we hiervoor onze les  al moeten afgeven. De stress begint er al in te komen!

De laatste maand is ingegaan wat we heel jammer vinden. Wat gaat de tijd snel! We genieten dan ook dubbel en dik van onze laatste weken! Er staat niet zo heel veel meer op het programma. Dit weekend gaan we gaan zwemmen waar er een warme douche is! Lijkt wel een droom! Ook zijn we nog een tweedaagse trip aan het plannen naar Bigi Pan voor ons laatste weekend hier. 



Vele zonnige en nu ook regenachtige groetjes vanuit het verre Suriname!


Brassa x 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten