vrijdag 16 maart 2012

Al 1/3 Surinamer!

De tijd lijkt hier heel snel te gaan! We zitten al bijna een volledige maand in Suriname!

Ondertussen is er weer heel wat gebeurd en kan ik jullie weer een tijdje leesplezier bezorgen :-)

Week 3 (4 maart tot 10 maart)
Zondag was het vroeg opstaan, want we vertrokken met Chico, Dorien, Kim en Margot naar Colakreek, op een uurtje rijden van Paramaribo. De colakreek heeft zijn naam niet gestolen, als je het vandicht bij bekijkt. Het water heeft net de kleur van cola! Echt gek! Toen we er aankwamen begon het even te regenen, maar al snel kwamen de heerlijk warme zonnestraaltjes weer tevoorschijn en was het weer bakken en braden op de grill :-)                      
 

Na deze zéér vermoeiende dag (!), zijn we in de avond naar een kinderverjaardagsfeestje gegaan van Jessica, een meisje op onze stageschool. En amai! Verjaardagen worden hier echt groots gevierd. Je kan het vergelijken met communiefeesten zoals bij ons. Er waren zeker 20 kinderen, waarvan de ouders ook altijd mogen komen. Er was een overvloed aan eten en drank, een hele mooie taart, pinatas, veel cadeaus, .... Pipo de clown was ook aanwezig, deze keer wel in het roos, die de hele avond voor entertainment voor jong en oud heeft gezorgd. Hij heeft met de kinderen een modeshow gespeeld waarbij Kim en ik uit het publiek werden gehaald om jurylid te spelen. Best wel grappig tot het moment was aangebroken dat we met hem moesten dansen. En als ik hier spreek over dansen, is het niet het dansen zoals wij gewend zijn in België maar op z'n Surinaams! Wat onder meer betekent: snelle salsa, veel toertjes draaien, met je gat shaken ...Kortom alles wat ik dus niet kan :). Een mooi zicht moet het geweest zijn, maar ik heb dan toch voor veel gelach kunnen zorgen Haha
Zo'n verjaardagsfeestje zou ik ook wel willen hoor!

Maandag moesten we niet naar school gaan zodat we ons MKV in orde konden brengen. Na weer zo'n 2 uur wachten en een hele boek paperassen in te vullen kregen we eindelijk meer nieuws: kom binnen 4 weken nog eens terug! Surinaamse mentaliteit zeker :)
Dinsdag was het feest in ons huis. Dorien werd 21 jaar! Kim en ik zijn speciaal vroeg opgestaan (lees: zééér vroeg) om haar te verrassen met een geweldig DeRidder-Gousseau ontbijt (nl. 2 sandwichen met choco en 2 kaarsjes :p) en een mooi versierd huisje. Ook werd ze opgezadeld met een hele mooie roze felle kroon die ze de hele dag verplicht moest ophouden! Wel grappig als je weet dat kronen hier nooit gedragen worden.
In de avond hadden we een aantal mensen uitgenodigd voor een lekkere leuke bbq, verzorgd door Chico met een lekkere chocoladetaart als afsluiting!
 


Woensdag en donderdag hebben we Holi Pagwa gevierd, een Hindoestaans feest om het begin van de lente te vieren en de kwade geesten te verdrijven.. ofzoiets. Woensdag werd het op school gevierd. De kinderen mochten die dag in hun gewone kleren naar school en de hele dag was het feest op school. Eerst hebben we met de hele klas roti met kip en aardappelen gegeten. Eigenlijk wel lekker, maar om 9u 's morgens is het toch wel wat vroeg om warm te eten.. Rond 10u begon er luide muziek te spelen op school. Toen ik ging kijken stond er een echte dj muziek te draaien en begon het kleurrijke poedergevecht! Holi Pagwa kan kort worden samengevat als om het meest poeder op iedereen gooien en om het kleurrijkst uit het gevecht te eindigen. Heel leuk dus! =) En juffen en stagiaires worden het hardst van al aangepakt! :-)
Na het gevecht was het eventjes minder: schrobben schrobben schrobben! Momenteel zijn we 1 week ver en mijn haar heeft nog steeds een rode schijn.
Donderdag was het een officiële verlofdag in Suriname, speciaal voor Holi Pagwa. We zijn toen naar het Flambayonpark gegaan waar er een reuzepoedergevecht ging plaatsvinden en verschillende groepjes gingen optreden waar we natuurlijk weer helemaal kleurrijk en bepoedert van terugkwamen! Dit zouden ze ook in België moeten hebben!  
Vrijdag was een leuke dag op school. Ik heb eindelijk mijn les over België mogen geven en de leerlingen waren één en al oor. Op de wereldbol heb ik aangeduid waar België les en dit vergeleken met Suriname. De kinderen moesten eerder lachen met ons kleine landje omdat hun vingertop zelfs groter was! Ik vertelde hen over het correspondentieproject (contact met de klas van Laura uit België) en ze waren laaiend enthousiast! Meteen wouden ze alles van deze school en kinderen weten, dus hebben we allemaal een brief geschreven naar de kinderen in België en superfier dat ze zijn :-)
In de avond zijn we gaan avond-disco-zwemmen! Heel tof maar met heel speciaal volk. Net die avond bleek er een fotoshoot te zijn voor webcamlady's KUCH. Je kan je wel al voorstellen hoe het eruit zag..
Zaterdagavond zijn we naar Zsa Zsa Zsu een danske gaan placeren met al de mannelijke aandacht als gevolg natuurlijk.. niet altijd even fijn, maar af en toe wel grappig zeker als ze je orchidee noemen! Een mooie afsluiter van onze derde week hier in Suriname :-)


Week 4 (11 maart tot 16 maart)
Zondag tijdens onze toeristische wandeling door de stad (ja af en toe moeten we eens de echte toerist uithangen) hebben we het pannenkoeken- en poffertjescafé ontdekt. Een geschenk uit de hemel! Mmm... De naam alleen klinkt al heerlijk en ik kan je verzekeren dat het ook zo is ;-). Zeker nog eens een bezoekje waard!
Maandagochtend kregen we meteen bezoek van Erik, docent uit Brussel die 10 dagen op bezoek is in Suriname. Later in de week zijn we ook eens met hem en andere studenten van HUB gaan eten om vanalles eens te bespreken.

We zijn ook ons weekends al wat aan het plannen en gaan zaterdag met de quad door de jungle rijden! Jihaa! Heb er al zin in: tarzan al rijdend door de jungle! Moehahaa


Op school loopt het nogal wat stroef. We zijn hier al bijna 4 weken en heb nog maar een drietal keren les mogen geven, waarvan er 1 voorbereid. Redelijk saai dus, wat ik nu toch wel wat beu begin te worden. DUS ik ben eens gaan praten met mijn mentor, want zoals ik in mijn vorig blogbericht zei, hebben stagiaires hier dus een volledig ander nut. Met handen en voeten (want ze begrijpt me niet altijd goed en knikt dan gewoon) heb ik moeten uitleggen wat mijn nut hier is en wat ik graag zou doen. Dus zijn we tot de afspraak gekomen dat ik vooral zorg wiskunde en taal zal geven, omdat dat hier een heel groot probleem is. Vrijdag (vandaag) heb ik een testje afgenomen om het niveau van de leerlingen te meten. En maandag gaan we verdere afspraken maken hoe we dit nu juist gaan doen. Ook ging ze maandag wat lessen aan mij geven die ik die week zou mogen geven. Jihaa!


Ondertussen is de muggenstand: 19-0 voor de muggen en kakkerlakkenstand: 0-10 voor ons! De kakkerlakkenoorlog is bijna gewonnen!


Als jullie nog steeds niet genoeg leesvertier hebben gekregen, hieronder les 2 Sranan Tongo:
- afafu = het gaat z'n gangetje
- fa yu nen de? = hoe heet je?
- brasa = knuffel
- olati? = hoe laat?
- diri = duur
- bunkopu = goedkoop


Vandaag hebben we 1 minuut stilte gehouden met de hele school voor de slachtoffertjes van de busramp. Ook hier wordt er aan gedacht!


Verder wensen we onze medestudenten een goede Brusselse stage toe! You go girls and boy

Sleepie sweetie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten